Raketstart med NIBE när Cornelia förverkligade drömmen om eget företag

Två livsomvälvande händelser på en och samma gång? Varför inte! Lagom till att 29-åriga Cornelia Erlingsson fick sitt första barn 2017 valde hon också att satsa på ett eget företag. Tillsammans med veteranen Morgan och jämnårige Björn gjorde de slag i saken och startade VVS Kompaniet MCB i Säffle. Och sicken start det blev!

– Det är extra roligt att de tog kontakt med NIBE och ville samarbeta med oss. Det är verkligen imponerande vad duktiga entreprenörer kan förmå när de satsar. När de berättade att de skulle sätta 24 värmepumpar första året tänkte jag att det var stretchat, men tro fanken om de inte lyckades sälja 50 och dessutom med fantastiskt nöjda kunder, berättar Stefan Karlsson som är NIBEs man i vackra Värmland.

Som en av NIBEs allra senast tillkomna installatörer är Cornelias företag ett paradexempel på vilken kraft och vilket förtroende marknaden har för värmepumpstekniken från Småland. Och berättelsen om VVS Kompaniet i Säffle föddes ur drömmen att förverkliga en dröm. Ett eget företag.

– Vi tre var alla anställda av ett VVS-företag i Arvika och hade lärt känna varandra utan och innan. När jag fick frågan av Björn och Morgan om att starta en verksamhet i Säffle var det bara att köra, även om det förstås blev lite intensivt med nedkomsten av min dotter samtidigt. Men jag har alltid arbetat hårt så det var bara att åka, säger Cornelia med ett skratt.

En flygande start

Starten av företaget skrevs till september 2017 och även om ägartrion verkligen trodde på sin idé vågade de inte hoppas på en sådan succé. Beslutet att satsa på en lokal verksamhet i Säffle med omnejd och det faktum att alla tre var etablerade inom VVS-området och var kända i bygden gav vind i seglen från start. Valet av NIBE var ingen slump.

– Faktum är att det var vi som tog kontakt med Stefan Karlsson på NIBE eftersom vi insåg att det fanns ett stort sug efter NIBEs produkter i Säffle-Åmål och att vi skulle kunna möta det marknadsbehovet, säger Cornelia och fortsätter. Det var ett lyckokast och vi blev snabbt bekanta med NIBEs breda produktportfölj och imponerande över hur enkla produkterna är att installera och hur bra de är.

Tydliga roller

Ett år efter starten av företaget är rollerna tydliga för de tre företagsbyggarna. Cornelia är den som sköter administration, nyförsäljning och dimensionering. Morgan och Björn installerar framförallt produkterna, men gör förstås även dimensioneringar och försäljning. I ett litet företag är alla beredda att rycka in och göra allt för varandra och framförallt kunderna. För om det är något trion fokuserar på så är det nöjda kunder. Alla dagar och tider i veckan.

– Utan kunderna är vi ingenting. I en liten bygd måste man hela tiden överträffa deras förväntningar för att förtjäna deras respekt och nästa affär. Med en bakgrund inom service och kundmöten brinner jag för att höra kunden säga ”det här blev toppen, vi har varmt och skönt och barnen kan duscha så länge de vill”. Jag ringer ofta våra kunder bara för att höra att allt funkar som det ska och vet hur viktigt det är för vår framgång. Vi säljer inte bara värme utan framförallt trygghet och bekvämlighet, poängterar Cornelia.

Spänner bågen ihop med NIBE

Trots att Cornelia kombinerade mammaledighet med företagsstarten 2017 lyckades hon och kollegorna överträffa alla målsättningar. Siktet var inställt på att sälja och installera ett 30-tal värmepumpar första året, men istället presterade trion cirka 50 pumpar. Därmed revideras målet år två, om 50 pumpar, uppåt!

– NIBE är ett starkt märke som människor känner till och litar på. Trots att området hittills varit typisk ”Thermia-bygd” är det tydligt att det finns ett sug efter NIBEs produkter och detta i kombination med vårt lokala perspektiv har blivit ett framgångsrecept.

Framförallt har vi fokuserat på nyinstallationer, men vi känner ett sug i ”utbytesmarknaden” som verkligen vaknar till liv tjugo år efter att många installerade bergvärme, berättar Cornelia. Och med sin bas i Säffle med fokus på Säffle och Åmål har VVS Kompaniet främst fokuserat på bergvärmeinstallationer. I jämförelse med luft/vatten-installationer tycks kunderna föredra det jord-anknytna alternativet, trots att det kostar lite mer. Och för att få djupare kunskaper om hela NIBEs produktfamilj har Cornelia varit på utbildning i Markaryd under hösten 2018. Ett besök som gjorde henne imponerad.

– Vi har ju precis startat och jag ser väldigt mycket fram emot att komma ännu djupare in i ”NIBE-familjen” och få ta del av all kunskap som finns och alla fina produkter. Därefter ska vi fortsätta accelerera vår satsning i regionen och verkligen sätta NIBE på kartan i Säffle och Åmål. Och med tanke på den stora utbytesmarknad som står för dörren hoppas jag att vi kan fortsätta överraska oss själva i hur vi utvecklas, avslutar Cornelia Erlingsson på VVS Kompaniet MCB.

Cornelia Erlingsson på VVS Kompaniet

• VVS Kompaniet MCB i Säffle

• Cornelia Erlingsson startade 2017 företaget ihop med Morgan Jansson och Björn Vernersson

• Cornelia är uppväxt i Långserud i vackra Värmland och har gått Energiteknikutbildning i Arvika