Kent byter

300 frånluftsvärmepumpar

om året

Han satte sin första frånluftsvärmepump från NIBE redan 1981. Med 37 års trogen erfarenhet av NIBEs värmepumpar är Kent Emtelin sannolikt en av de som vet mest om vilken betydelse tekniken fått för svenska hem och villor. Idag är hans söner redo att ta över verksamheten men ännu är Kents kärlek till jobbet för stark för att kliva av. Han är helt enkelt besjälad av den energirevolution han varit med om att förverkliga i Sverige.

- Jag minns mitt första besök hos NIBE i Markaryd i början av 80-talet med värme. Då stod vi framför NIBE Fighter Twin frånluftvärmepump och gapade i beundran. Jag hade aldrig tidigare arbetat med värmepumpar, men vilken resa det blivit sedan dess, utbrister Kent med värme i rösten.

Innan Kent stiftade bekantskap med frånluftvärmepumparna från NIBE hade han servat elpannor och varmvattenberedare från NIBE. Nu blev det ett teknikskifte som hette duga.

- Det roliga var att vi trodde att vi skulle bli arbetslösa när oljeuppvärmningen fasades ut. Med värmepumparnas intåg blev det precis tvärt om och beslutet att starta eget visade sig vara helt rätt. Vi fick ganska omgående mycket affärer via husföretag som byggde nytt och satte in antingen CTC eller NIBE. Efter problem för CTC började försäkringsbolagen rekommendera NIBEs maskiner. Då fick vi massor att göra, berättar Kent.

Fokus på bostadsrätter och villaföreningar

För Kent och hans söner Ulf och Erik har just frånluftsvärmepumpen blivit en succé, som passar kunderna i Mälardalen. Bostadsrättsföreningar och villaföreningar står i centrum och idag byter företaget cirka 300 maskiner, varav många NIBE F370, om året. D.v.s. INTE maskiner till nybyggen utan utbyten! Den andra och till och med tredje utbytesvågen har därmed rullat in över Stockholm med omnejd.

- Ibland byter vi två om dagen, utöver att vi förstås reparerar maskinerna om de inte är för gamla. Vi har dock sett att villaföreningar har en tendens att byta en serie maskiner vid ett och samma tillfälle om en maskin krånglar efter säg tolv år. Det är lite synd då de allra flesta maskiner håller 16 år och är värda att reparera. Men föreningarna vill vara säkra och sova tryggt, så de byter ofta alla på en gång, berättar Kent.

Imponerande teknikutveckling ger trygghet

Och när det kommer till frånluftvärmepumparnas tillförlitlighet är Kent imponerad av utvecklingen.

- Tänk vilken utveckling! Maskinerna har blivit bättre på alla punkter, är lätta att installera, allt har blivit bättre och de bara går och går. Vi har också lärt oss att utbilda kunderna att exempelvis sköta filter och fylla på vatten om det behövs. Med enkla utbildningsinsatser och fantastiska maskiner slipper kunderna larm och vi utryckningar för småsaker, säger Kent.

Och samarbetet med NIBE beskriver Kent som en kompisrelation.

- Efter 37 år är man nästan mer kompisar än affärspartners. Det har funkat väldigt bra och vi har haft mycket roligt samtidigt som vi tillsammans energieffektiviserat svenska hem och villor på ett sätt man bara hade vågat drömma om på 70 och 80-talet. Det kan vi vara stolta över, avslutar Kent Emtelin, VD på Stockholm Pool och Värme.

Stockholm Pool och Värme

• Startat 1976 i Huddinge av Kent Emtelin

• Sönerna Ulf och Erik har särskilt fokus på OVK och kylservice

• 15 anställda som tillsammans byter 300 frånluftsvärmepumpar om året