Relationsbyggaren Seved banar väg för NIBE i världen

Likheterna med den belgiske världsresenären Tintin är påtagliga. Ödmjukt men modigt och nyfiket reser han världen runt i jakt på relationer som öppnar nya marknader för NIBE. Efter de senaste årens expansion i tillväxtmarknader som Ryssland, Polen och Tjeckien har NIBE nu fått in en rejäl fot i dörren på såväl Förenta Nationerna som allt fler distributörer på helt nya marknader. Därmed är NIBE en mycket aktiv del av det svenska exportundret och bidrar till en hållbar värld.

- Jag vill betona att det är ett lagarbete som ligger bakom våra framgångar på nya marknader. Både hos laget i Markaryd såväl som hos våra duktiga bolag och distributörer. Tillsammans är vi pionjärer i skiftet från olja/gas till energieffektiva värmepumpar. Det är kul att se hur ”proppen gått ur” för värmepumparna i exempelvis Estland och att intresset och användandet av mer hållbar teknik ökar, säger Seved Demberg som är Regional Manager för NIBEs Emerging Markets.

Tillväxtmarknader som mognar

Under sina år på NIBE har Seved bidragit till ”värmepumpsrevolutionen” i NIBEs dotterbolagsländer såsom Polen, Tjeckien och Ryssland. Steg för steg, distributör för distributör har NIBE utbildat människor om nyttan med värmepumpstekniken och nu fått starka fästen i nämnda länder och kringliggande nationer.

-Tjeckien, Rumänien och Estland är ett exempel på länder med snabb tillväxt inom värmepumpar. I takt med att stater, exempelvis Tjeckien, stödjer omställningen från fossila bränslen har vi haft stigande framgång med luft/vatten-system som F2120 och F2040. Mycket tack vare den enkla installationen enligt ”plug & play” mellan ute och inomhus-del, säger Seved.

Ett (relations)bygge från noll

Den som tror att det är enkelt att skapa framgång på en helt ny marknad har aldrig provat. Tvärt om, att börja från noll på en marknad innebär att mycket behöver göras. Utöver att se själva marknadsluckan gäller det att hitta och bygga relationer för kommande distributörer, lära av dem, utbilda såväl dem som marknaden, ha koll på lokala regelverk och lagar, tullar, tekniska aspekter etc. För Seved och NIBE har det inneburit att över tid bygga närvaro och långsiktiga relationer. På mässor, handelsbesök, offentliga tillställningar, i FN eller via hästrygg på landsbygden. Seved har upplevt det mesta.

- I Sverige och stora delar av Europa är vi ett känt och mycket respekterat varumärke. Men när det kommer till länder som Georgien, Ukraina eller Chile är vi inledningsvis okända för distributörer. Därför är det just viktigt att hitta rätt partner/distributör som kan marknaden och som blir besjälad av vår teknik och med tiden ”blir NIBE” i själ och gärning. Det allra bästa sättet att få partners att förstå är att bjuda dem till Markaryd och våra fabriker. När de väl satt sin fot här är saken klar, säger Seved med ett skratt.

Med på FNs upphandlingslista

Efter Seveds många besök, utbildningar och inbjudningar hos Förenta Nationerna i såväl Europa som USA har NIBE nu tagits upp på FNs portal för upphandling av kyla-och värmeteknik. NIBEs inriktning mot hållbara energilösningar i världsklass, bidrar till det globala målet att minska utsläppen av växthusgaser till atmosfären. Bland annat har den svenska Handels- och EU ministern Ann Linde poängterat svenska företags möjligheter att sälja produkter till FN. Hon menar att svenska företag har mycket att erbjuda inom innovation och hållbarhet.

- De senaste åren har vi allt oftare blivit inbjudna av statliga myndigheter som UD, EKN, Business Sweden, ambassader och FNs olika organisationer för att representera Sverige och berätta vad vi som exportföretag kan göra för energiomställningen. FNs globala mål och kopplingen till NIBE energieffektiva hållbara produkter gjorde att så sent som i november var jag med på det ”Nordiska FN-upphandlingsseminariet” i Köpenhamn och hade möten med fyra olika FN-organ, bland andra UNICEF. Ett bra sätt att ”trimma” vår förmåga inom FN-upphandlingar för framtiden, berättar Seved.

Seveds världsturné går vidare

Efter det nyliga besöket kring FN-upphandlingar medverkade Seved i november på biståndsmässan AidEx i Bryssel tillsammans med Team Sweden och Utrikesdepartementet. Fördjupade kontakter med andra utställare och tex UNHCR togs varefter Seved hoppade på ett plan till Chile för att besöka NIBEs första distributör i Latinamerika. En tillväxtmarknad med potential.

- Vårt partnerskap med Tecno Verde är ett exempel på hur arbetet med tillväxtmarknader går till. Det som började med ett enkelt mail för två år sedan är idag steg för steg på väg att bli ett fullt utvecklat distributörssamarbete. Tillsammans har vi i team skapat effektiva installationer med framförallt luft/vatten i kombination med solceller i Chile. Bland annat fick jag besöka ett kloster med fyra NIBE F2120 installerade, som ersatt gas. Alltsammans sanktionerat av Vatikanstaten. Väldigt imponerande, berättar Seved.

Exportör av kunskap och hopp

Med världens bästa lösningar inom Climate Solutions i resväskan fortsätter Seveds och NIBEs strävan på nya marknader. Och det gäller att förstå såväl kulturer som människor och att ödmjukt och steg för steg expandera i takt med nya distributörer och slutkunder.

- Vi ska växa på de marknader vi är och göra det med kvalitet. Sedan tar vi varsamt steg ut på nya marknader i takt med att möjligheter uppstår. Bara för att nämna ett exempel är frånluftvärmepumpar ganska ovanliga på just tillväxtmarknader men är en lösning som kan komma att vinna mark framöver. Vår fina teknik blir allt mer efterfrågad i takt med nya byggnadsregler och mer isolerade hus med ökat behov av ventilation, säger Seved och avslutar: Det som vi kanske mest exporterar är kunskap och teknikkliv som kan göra världen bättre. Det är för mig starkt motiverande!

Seved Demberg
Regional Manager, NIBE Emerging Markets