Så ska NIBEs värmepumpar säljas i Latinamerika

När Nataile Ramírez åkte hela vägen från Chile för att utbilda sig inom NIBEs värmepumpar var Proffsnytts redaktion inte sena med att slå oss ner och prata med henne. Natalie är kvinnan som ska ta NIBE till Chile och hjälpa den chilenska befolkningen till ett perfekt inomhusklimat och en bättre miljö.

Hej Natalie! Vem är du?

Jag heter Natalie Ramírez, är 31 år och utbildad till Industriingenjör på Universitetet Técnica Federico Santa María, in Valpaaíso city, som ligger… ja, du gissade rätt; i Chile! Här jobbar jag på ett bolag som heter Tecnoverde som har teamat upp med NIBE och blivit en säljande partner i landet. Vi är det första bolaget som NIBE jobbar med i Latinamerika och självklart är vi mycket stolta över detta.

Vad är din roll på Tecnoverde?

Jag jobbar med NIBE och NIBEs produkter, och mitt mål är att så småningom introducera produkterna på den chilenska marknaden. Jag startade i mars i år så jag är ganska ny på företaget, men har redan kommit in i arbetet. I början var jag på försäljningsavdelningen och har sedan lärt mig mycket om hur företaget fungerar och hur vi vill jobba tillsammans med NIBE.

Berätta lite mer om Teconverde

Teconverde SpA startades 2012 av tre ingenjörer från Holland som bott i Chile i många år. De ville stanna kvar i landet och arbeta med att förbättra miljö och livskvaliteten för människor. Eftersom de är ingenjörer och intresserade av energi och teknologi var deras dröm att skapa konsumentvänliga lösningar som fokuserade på energieffektivitet genom förnybara energikällor och miljövänlig teknologi. Relationen med NIBE startade 2016 och sedan dess har vi arbetat hårt för att uppnå en relation som fungerar för oss båda. Det har varit en utmaning både för oss och för NIBE, i och med att vi är den första samarbetspartnern i Latinamerika.

Hittills har vi gjort fem installationer med NIBE-produkter som försett hus med värme, kyla och varmvatten. För varje installation har vi samlat på oss nya tekniska och försäljningsmässiga erfarenheter. Jag har bra kontakt med NIBE i Markaryd och relationen stärktes ytterligare när jag var på besök i Markaryd i augusti.

Nästa steg är att expandera vår distribution inom landet. Vi vill skapa nyfikenhet så att andra företag och installatörer i Chile vill använda och förespråka NIBEs produkter
med support och service från oss på Tecnoverde.

Varför är NIBE ett intressant företag?

NIBE har många olika kategorier av bra produkter med hög kvalitet, som passar för alla behov. Jag ser också NIBE som ett företag med goda värderingar och ett arbetssätt som grundar sig i respekt och en strävan efter att värna om klimatet.

Varför är NIBEs produkter intressanta i Chile?

Klimatförändringar är ett problem som påverkar hela världen och det är därför viktigt att varje land hugger i och gör det man kan. Idag använder många i Chile olja, kol, gas och trä för att värma upp och producera varmvatten i bostäder och industrier, och dessa energikällor bidrar med skadliga utsläpp och föroreningar.

Chile som land arbetar hårt för att gå över till renare energi men vi företag måste också hjälpa till. Det gör vi på Tecnoverde. NIBEs produkter erbjuder en perfekt kombination av att hjälpa miljön och individen på samma gång.

Nataile på besök på NIBE i Markaryd.

Vad använder människor i Chile NIBEs produkter till?

Klimatet i Chile skiljer sig mycket beroende på var du bor. I norr finns en av världens torraste öknar och i de centrala delarna ett medelhavsklimat som ibland slår på 20 grader mellan morgon och kväll. I dessa områden är behovet av värme och kyla i bostäderna väldigt grundläggande. I söder behövs mest värme.

Vad tror du om värmepumpar och framtiden?

Jag tror att värmepumpstekniken och dess förmåga att skörda energin från naturen för att kyla och värma, är något som kommer att hjälpa oss i framtiden, till en mer hållbar
energikonsumtion. Det är viktigt i både Sverige, Chile och i resten av hela världen.

Vilken är din favoritprodukt i NIBE-
portföljen?

Min favorit är VVM:en. Jag älskar att det är en allt-i-ett-produkt med en användarvänlig display och snygg design som inte skriker på för mycket uppmärksamhet.

Tack Natalie! Lycka till med NIBE i Chile!