ALSTERMO VVS SKAPAR FRAMTIDENS VÄRME I GLASRIKET

När det blåstes glas i Smålands stolta glashyttor var värme knappast en bristvara. Men i takt med att hyttor stängdes svalnade de väldiga lokalerna. När nu glashyttorna åter fylls med verksamheter, handel och kontor återvänder energin till Glasriket. Det finns bara en utmaning. Lokalerna behöver uppvärmning och nu duger inte olja, el eller pellets. Det är här Alstermo VVS kommer in i bilden.

– Vi är stolta att få konvertera Glasriket från olja till energieffektiva värmepumpar för uppvärmning och ventilation, berättar Martin Sjöberg, delägare i Alstermo VVS och fortsätter. Just nu installerar vi luft/vattenpumpar på två bruk i Glasriket och skapar energieffektiviseringar man bara kunde drömma om för några decennier sedan.

Sedan 2014 har Alstermo VVS i småländska Alstermo varit proffspartner till NIBE Energy Systems och har hjälpt såväl privatpersoner som företag i bygden med installation av lösningar från NIBE. Tillsammans med delägaren Bob Karlsson har Martin Sjöberg utvecklat och växt verksamheten. Under hösten 2017 har företaget fått förtroendet att konvertera två glashyttor, från olja och el till luft/vatten-värmepumpar. Strömbergshyttan samt Sea glasbruk i Kosta. Två hyttor vars värme främst strålat ur oljeeldade ugnar.

– Med oljeeldade ugnar var det knappast ett problem att hålla värmen. Snarare kunde det vara olidligt varmt i hyttan. Men när ugnarna slocknade och ny verksamhet flyttar in gäller det att skapa ny uppvärmning. Eftersom marken är förorenad med arsenik, bly och allsköns gamla synder är borrad bergvärme uteslutet. Då är det absolut effektivaste att seriekoppla ett antal luft/vatten-värmepumpar. Ett spännande och historiskt uppdrag, säger Martin.

alstermo vvs

Alstermo VVS team

Seriekopplad energieffektivisering

När oljepannor och tankar skärs ner flyttar istället NIBE F2120 in. I flertal. Närmare bestämt två stycken på Strömbergshyttan och fyra på Sea glasbruk i Kosta. Seriekopplade förvandlar de luftens värme till ett inomhusklimat som både är energi- och kostnadseffektivt.

– Vi har noggrant anpassat installationerna efter de värden och temperaturer som lokalerna behöver. Inte sällan handlar det om gamla lokaler som inte är optimalt isolerade så det gäller att räkna rätt, säger Martin med ett skratt. Vi ser fram emot att fler hyttor får nytt liv och att vi får fortsätta konvertera Glasriket med våra fina lösningar.

En växande verksamhet med nöjda kunder i fokus

För Martin och Bob är trenden tydlig. I takt med att kunder blir mer kostnads- och miljömedvetna fortsätter Alstermo VVS att expandera. Att köpa loss verksamheten 2014 och helhjärtat satsa på NIBEs sortiment var ett vägval som lett till ökad omsättning och gedigna resultat. Nyligen anställdes en ny montör och hade det bara gått att hitta folk skulle fler anställas för att möjliggöra ännu snabbare expansion i regionen.

– Intresset för värmepumpar är stort. Till och med vedälskarna byter nu ut till värmepumpar när de inser hur bra de är. När dessutom utbytesmarknaden för bergvärme-
pumpar står för dörren kommer vi att få massor att göra. Särskilt när människor inser att dagens inverterpumpar är nästan dubbelt så effektiva som bergvärmepumparna var för 15 år sedan lär vi få mycket att göra, säger Martin.

Och från att tidigare arbetat med värmeteknik från olika fabrikat är Alstermo VVS till fullo fokuserade på produkter från Markaryd.

– För oss är det en stor fördel att samarbeta med NIBE och såväl support som produkter är perfekta. Det är väldigt lite problem och kunderna är väldigt nöjda. Det är också roligt att maskinerna blivit så snygga och displayerna så bra numera. Idag fattar ju faktiskt kunderna hur maskinerna funkar och hur man ställer in värmen. Sedan uppskattar vi utbildningarna och åker minst tre gånger om året till Markaryd för att lära mer om det senaste, så att vi i sin tur kan vara riktigt pålästa inför våra kunder, säger Martin.

När det kommer till ”branschens utveckling” ser Martin några stora trender.

– Dagens kunder har stenkoll via internet och vet vad de vill ha. Olja, el och till och med pellet känns borta. Allt färre vill slita på vedbacken och kunderna vill ha bra och enkla lösningar så att de får tid till annat. Det är vi stolta över att kunna erbjuda tillsammans med vännerna på NIBE, avslutar Martin Sjöberg, delägare i Alstermo VVS.

Martin Sjöberg Alstermo VVS

Martin Sjöberg

Delägare Alstermo VVS, med Bob Karlsson.
Utbildad VVS-montör i slutet 80-talet, Oskarshamn.
Började på Alstermo Värme och Sanitet 2010. Köpte verksamheten 2014.
Bor utanför Alstermo.
Familj: Hustru och tre barn, två utflyttade barn.
Intresse: Jakt och fiske. Tycker särskilt om fågeljakt, som duvor och sjöfågel.