NIBE breidt nibe academy uit met instructie- en praktijkcentrum

Sinds mei vorig jaar verzorgt NIBE in de NIBE Academy in Oosterhout voor installateurs en technici met grote regelmaat trainingen op het gebied van warmtepompen en warmtepompinstallaties. En met succes: vrijwel iedere training is ruim van tevoren volgeboekt. Om in de toekomst nóg beter invulling te kunnen geven aan het praktijkonderdeel van de trainingen is de NIBE Academy deze maand uitgebreid met een instructie- en praktijkcentrum.

Theorie én praktijk
“Momenteel beschikken we in de NIBE Academy over een demo- en kenniscentrum met onder meer opstellingen van diverse warmtepompen, werkende installaties en trainingsfaciliteiten”, licht Service Manager Rob van der Graaf van NIBE toe. “Hier ontvangen we marktpartijen – van installateur tot groothandel en van adviseur tot corporatie – en kunnen we producten demonstreren en toelichten. Daarnaast verzorgen we in het demo- en kenniscentrum alle technische trainingen. Vanaf komende maand gaan we het praktijkonderdeel van de trainingen echter aanbieden in ons nieuwe instructie- en praktijkcentrum. Hier staat onder andere een aantal lucht/water, water/water en ventilatielucht/ water warmtepompen werkend opgesteld en hebben we meerdere praktijksimulatiemodellen geplaatst. Het grote verschil met de huidige situatie is dat deelnemers in het instructie- en praktijkcentrum onder deskundige begeleiding zélf aan de toestellen mogen sleutelen om het geleerde direct in de praktijk te toetsten. Met behulp van de simulatiemodellen zijn we in staat om direct inzicht te geven in de fundamentele werking van een component, waardoor men beter in staat zal zijn om storingen op te sporen.''

Sterke behoefte aan gedegen opleiding
Rob van der Graaf: “In het eerste jaar van het bestaan van de NIBE Academy hebben we ervaren dat installateurs grote behoefte hebben aan een gedegen opleiding – zowel theoretisch als praktisch – op het gebied van warmtepompen. Met de uitbreiding van de NIBE Academy verwachten we onze trainingen te kunnen verdiepen en nóg beter in deze behoefte te kunnen voorzien.”

Trainingsaanbod
Het trainingsaanbod van de NIBE Academy omvat diverse technische trainingen op het gebied van installatie en inbedrijfstelling, storingsanalyse en projectontwikkeling, planning en werkvoorbereiding. Het complete programma is hier terug te vinden.

Voor commerciële trainingen kunnen belangstellenden contact opnemen met hun NIBE Sales Engineer of rechtstreeks met NIBE Energietechniek: +31 (0)168 47 77 22.